wtorek, 16 października 2012

Wieszak - Lokaj - Kamerdyner

Mówiłam już, że na tapecie jest łazienka. Dziś prezentuję kolejną z serii praktyczno-dekoracyjnych rzeczy do łazienki (lub sypialni, garderoby... jak kto woli, u mnie do łazienki). Próbowałam znaleźć informacje jak to cudo fachowo się nazywa, znalazłam: wieszak - lokaj, wieszak - kamerdyner, wieszak na ubrania. Zwał jak zwał, wygląda tak:
Wykonanie takiego wieszaka, zajęło mi niecały jeden dzień :) Mając na względzie to, że nie jestem majsterkowiczem a dałam radę zrobić go sama, można wnioskować, że nie jest to trudne.
Z góry przepraszam, za mało fachowe określenia i chaotyczne opisy wykonania, pierwszy raz bawię się z drewnem i mam ogromne problemy z przyswojeniem nazewnictwa materiałów, sprzętów i czynności.

Ogólny opis wykonania:


Potrzebujemy:
6 listew o przekroju prostokątnym (wymiary przekrój: ok 1,5 x 3 cm, długość ok 90 cm)
1 listwa o przekroju kołowym (średnica ok 2 cm, długość ok 100 cm), wszystkie kupiłam w OBI i każda kosztowała w okolicach 6 zł.
2 wkręty do drewna, ważne aby były tylko częściowo gwintowane (część nie nagwintowana powinna mieć długość przynajmniej taką jak grubość jednej deseczki) dzięki temu stojak będzie się składał.
8 wkrętów do drewna o długości min. dwóch grubości deseczek
2 wkręty do drewna o takiej długości aby móc stabilnie przykręcić wieszak do konstrukcji.

 Pół metra taśmy.
I oczywiście wieszak.


1. Zaznaczamy kreseczkami miejsca wywiercenie otworów na wkręty, w połowie długości i połowie szerokości.

2. Zaokrąglamy dolne części listew (użyłam pilnika do drewna).

3. W dwóch listwach do których chcemy przykręcić wieszak trzeba spiłować pod skosem górne końce, najłatwiej ułożyć elementy na płaskiej powierzchni, przyłożyć wieszak do listew i odrysować linie do których należy spiłować drewno.

4. Mierzymy szerokość wieszaka, ona determinuje szerokość listew poprzecznych. Powiedzmy, że szerokość wieszaka wyszła 40 cm wieszak nie powinien być przymocowany do konstrukcji na styk, więc odejmujemy od tej szerokości po 2,5 cm na każdą stronę w sumie 5 cm. teraz, odejmujemy 2 x grubość płaskich listew (2 x 1,5 = 3 cm). Długość na jaką musimy dociąć listwy o przekroju kołowym to:
40 - 5 - 3 = 32cm. Potrzebujemy dwóch takich elementów.

5. Górna pozioma listwa (jej długość zależy od długości elementów z pkt 3), w tym przypadku wychodzi 32 cm plus 4 grubości płaskich listewek plus 2 x 1 cm zapasu, tj. 32 + 4*1,5 + 2*1 = 40 cm.

6. Dolna listwa przednia: (dłg z pkt 3)  plus dwie grubości poziomej listewki, tj.32 + 2*1,5 = 35 cm.

7. Dolna listwa tylna: (dłg z pkt 3)  plus cztery grubości poziomej listewki, tj. 32 + 4*1,5 = 38 cm.
8. Nawiercamy otwory we wszystkich elementach i kolejno je ze sobą łączymy.

9. Chyba najlepiej rozpocząć od połączenia elementów pionowych ze środkową listwą poprzeczna, na 2 wkręty częściowo gwintowane. Następnie druga listwa w połowie wysokości pomiędzy ta środkową a wieszakiem.

10. Montujemy listwy dolne, później górną a na samym końcu wieszak.
11. Rozkładamy wieszak tak jak będzie rozłożony docelowo, zawiązujemy sznurek, aby się nie "rozjechał".
12. Wszystkie elementy wygładzamy papierem ściernym.
13. Malujemy na wybrany kolor. Ja położyłam dwie warstwy farby akrylowej.

14. Po wyschnięciu farby, zdejmujemy sznurek i zastępujemy go taśmą, zamocowaną na zszywki za pomocą pistoletu.

a tak wygląda nasze cudo złożone

i rozłożone
Pozdrawiam :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz